Midsommer

Fredag var det Midsommarafton – og dermed også fest. Ikke bare om aftenen, men allerede fra kl. 13. Dagen begyndte med at Viola og jeg pynede haven for egnede blomster, og så blev der ellers lavet krans (e) efter alle kunstens regler.

Da det var første gang, vi skulle opleve Midsommerfejringen, var vi ikke helt klar over om vi skulle medbringe noget, til rejsning af Midsommerstangen. Det skulle vi, fandt vi ud af det vi kom frem, så Mogens drønede hjem og hentede drikkevarer til både store og små. Vi havde valgt at gå til et arrangement lige her i området, og efterhånden kom der flere og flere til. Rigtig mange havde kage med, og nogen faktisk også selve frokosten, med sild og snaps.

Der blev meddelt, at nu skulle de stærke fædre træde frem, for nu skulle majstangen rejses ( hø hø). Efter den dåd, blev der spillet lidt harmonika og sunget måske nok mere alsang end skønsang. Til sidst var der dans – og så fik jeg fuldstændig flash-back, til da jeg gik til julefest/fastelavnsfest i forsamlingshuset , for der blev sunget og leget sanglege. Jeg kunne dog konstatere at jeg ikke var den eneste der tågede rundt, det var der en del andre forældre der også gjorde. Viola derimod, hun havde helt styr på både trin og sang.

Omgivelserne var perfekte – solen skinnede fra en skyfrihimmel – og havet der glimtede i baggrunden.

Til allersidst skulle der trækkes tov – de voksne mod børnene – og sjovt nok vandt børnene. De fleste begyndte så småt at trække hjemad til haverne, og sikkert det store midsommar-bord.

Vi gik også hjem i haven, og nød det fantastiske vejr – og al  den sang der var rundt omkring os. Aldrig har jeg oplevet så meget leben i området. Alle havde gæster, og sad i haverne og drak snaps – og sang passende snapse-sange. Det var virkeligt herligt at opleve. Det allerbedste havde selvfølgelig været, at vi havde siddet i selskab med familie og venner – men vi blev nu enige om at det alligevel var fantastisk at opleve. Faktisk rigtig skønt at opleve svenskerne slå sig løs, på sådan en livsbekræftende måde.

Her er en lille billedstorm af dagen-  gider du ikke se Viola iført blomsterkrans, så hop hurtig over disse fotos.

med emneordet , , ,

Skriv et svar

Isabella Löwengrip

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Att vara någons fru

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

LeavingWoman

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Blogsbjerg

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

CAKIES

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Marens Blog

Jeg er 37, bor i København, taler jysk og er en slags forfatter. Og så er jeg mor til Kamille på 7, Mynte My på 4 og Anemone på 2. (Jeg er stadig i tvivl om, man godt må lave tema over sine børns navne, men undskylder mig som regel med, at jeg altså har været fucked up på amme-hormoner alle de gange, jeg har skullet vælge navne). I øvrigt gad jeg godt, min blog handlede mindre om mine børn. At jeg vidste hvor lande som Aserbadjan rent faktisk lå og kunne fortælle jer lidt mere om, hvordan de går og har det. Men det aner jeg ikke en skid om. Forestiller mig jeg sætter mig ind i den slags, når børnene er større og jeg ikke mere skal have skænderier med Smukke Allan om hvem, der har været oppe flest gange sidste nat, altid skal vaske den store gryde op eller har smurt flest madpakker siden januar - og derfor har gjort sig fortjent til at bestemme over fjernbetjeningen resten af året.