Godt igang

Vi er godt igang med sommerferien, som måske ikke lige frem har disket op med det mest sommerlige vejr. Men indimellem har der været dage, som i dag, med høj sol og næsten ikke en vind der rør sig. Det kunne man ikke sige om igår, det med vinden – sol skinnede , men det blæste en halv pelikan, og det var noget møg. For Peter & jeg skulle have fløjet luftballon, men så snart det blæser mere end 5 m/s så bliver flyvningen indstillet, og igår lå blæsten et godt oppe af scalaen. Heldigvis fik vi rykket tiden, til om godt en måned.m Juhuuu.

Som I nok ved, så har Sverige & Norge et had/kærlighedsforhold – det viser denne lille notist ret så godt (fra Dagens Nyheter)

Der var også en nabo-pool der skulle indvies i weekend – det blev den også. I 12 grader og regn der stod ned i stænger. Heldigvis er poolen opvarmet, hvilket børn og barnlige sjæle (Mogens), satte pris på. Vi andre nøjedes med at stå i tørvejr, og drikke cava og spiser lækkert mad.Den dag mødte jeg også et af de sødeste svenske ord “nakenfis” . Naboens lille dreng ville helst bade uden badebukser, og vi andre blev spurgt om det gjorde noget, at han badede “nakenfis”. Ej men hvor sødt kan et ord lige blive.

Peter er taget afsted, idag – 3 uger alene rundt i Danmark. Han GLÆDEDE sig til at se venner og familie, rundt i næsten det ganske land, fra Kolding til Ellinge Lyng, over Middelfart og Frederiksberg.

Men nu er jeg  lidt på den, for hvem skal jeg så skændes med ?

Melder mig gerne til at slå græs. Ren meditation! (fotograf Viola)

På fredag har vi fri, for der er der Midsommer , og vi skal ned til vandet og hejse midsommerstangen og danse rundt om den. Det bliver lidt skægt at opleve den svenske tradition. De indledende forberedelser er allerede gået igang, f.eks ved jeg der er flere svenskere der har været på Systembolaget, for der opstår åbenbart de ondeste køer op til den her højtid. Midsommer er en stor ting heroppe, og kan slet ikke sidestilles med vores danske Skt. Hans, selvom det nu også er hyggeligt.

Her er lyst – og den anden nat/morgen bemærkede jeg at fuglene begyndte at røre på sig kl. 2.00.

Solen står op: 03.28

Solen går ned: 22.08

Dagens vejr er : sol og lidt skyer

Jeg har læst:

Ett kort Uppehåll – på vägen från Auschwitz af Göran Rosenberg.

Forfatteren fortæller om sin fars rejse fra Auschwitz til Södertälje i Sverige.  En bog om det svære, at komme fri af fortidens skygger og komme videre. Jeg var ret begejstret for den, selvom det var tung læsning og jeg havde svært ved at læse den. Måske fordi den var på svensk, måske fordi jeg ikke bare kunne “hveranden-ords-læse” som jeg kan med en krimi.

– Edward Finnigans Upprättelse af Roslund & Hellström. Udmærket krimi til stranden – men ikke lige så god som forfatterparrets tidligere bøger

Jeg læser:

Hjärtdjur af Herta Müller. Om en gruppe venner i Ceausescus Rumænien. Smuk og hjerteskærende på samme tid. Absolut heller ikke en bog som jeg “hveranden-ords læser” .

Peter læser:

-Endelig har jeg fået ham til at begynde på Adrian Moles dagbøger. Indtil videre får de thumbs up. Som han sagde, så kunne han genkende sig selv i Adrian, især det med at give sine forældre skylden for alt. I Adrian Moles tilfælde er det moderens skyld han har bumser, fordi hun laver så dårlig mad.  Læs den selv, eller lån den til din teenager. Den er morsom og ret så rammende.

Viola læser :

ALT  – gerne skilte

Skriv et svar

Isabella Löwengrip

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Att vara någons fru

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

LeavingWoman

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Blogsbjerg

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

CAKIES

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Marens Blog

Jeg er 37, bor i København, taler jysk og er en slags forfatter. Og så er jeg mor til Kamille på 7, Mynte My på 4 og Anemone på 2. (Jeg er stadig i tvivl om, man godt må lave tema over sine børns navne, men undskylder mig som regel med, at jeg altså har været fucked up på amme-hormoner alle de gange, jeg har skullet vælge navne). I øvrigt gad jeg godt, min blog handlede mindre om mine børn. At jeg vidste hvor lande som Aserbadjan rent faktisk lå og kunne fortælle jer lidt mere om, hvordan de går og har det. Men det aner jeg ikke en skid om. Forestiller mig jeg sætter mig ind i den slags, når børnene er større og jeg ikke mere skal have skænderier med Smukke Allan om hvem, der har været oppe flest gange sidste nat, altid skal vaske den store gryde op eller har smurt flest madpakker siden januar - og derfor har gjort sig fortjent til at bestemme over fjernbetjeningen resten af året.