Tågen lettede

Tågen lå tyk som ærtesuppe, var et udtryk der kom til mig i morges, da jeg trak gardinerne fra. Og et meget passende udtryk, for i dag er det torsdag, og i Sverige spiser man ofte ærtesuppe om torsdagen. Ærtesuppen er tilsvarende den danske guleærte, også med flæske, dog bliver der her serveret pandekager og syltetøj til dessert.

Rygtet siger, at traditionen opstod i tidernes morgen, da fredag var en hviledag, og man derfor skulle have noget lækkert og nærende om torsdagen. Jeg ved, at i en af de restauranter Mogens spiser sin frokost på, er der ærtesuppe hver torsdag, og retten var også på Violas menu i dag.

Sådan sniger historien sig ind i vores hverdag, som ligner de fleste andres med børn der går i skole og voksne der går på arbejde.

Viola hygger sig i sin klasse, de er nået til bogstavet i, og har bl.a haft om pindsvinet, der på svensk hedder Igelkott (et af mine yndlings svenske ord), hun leger med en masse forskellige, men holder også fast i sin bedste veninde fra børnehaven.

Peter er også at begyndt at hygge sig i sin klasse, eller så meget som man nu kan hygge sig når man er 13 år. Han har i øjeblikket en masse prøver, så det drejer sig om at følge med i timerne, og læse en masse inden prøverne. Vi venter på, at han skal komme hjem med et fuglebræt han har lavet i sløjd, det har taget sin tid, og lad os bare sige, at det vist er meget godt han ikke har planer om at skulle være tømrer.

Jeg har netop været igennem en laaang proces med samtaler ved et rekrutteringsbureau, hos selve virksomheden, personlighedstest og sprogtest (engelsk), og endnu en samtale med virksomheden. Det resulterede desværre ikke i et job denne gang, men det gav mig i den grad træning i at gå til samtale, og tale svensk.

Dagens vejr: Som før nævnt tåge og nu sol
Jeg læser: The Rehearsal af Eleanor Catton
Jeg lytter til : http://www.sky.fm/christmas/   – mega hyggeligt

Skriv et svar

Isabella Löwengrip

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Att vara någons fru

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

LeavingWoman

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Blogsbjerg

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

CAKIES

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Marens Blog

Jeg er 37, bor i København, taler jysk og er en slags forfatter. Og så er jeg mor til Kamille på 7, Mynte My på 4 og Anemone på 2. (Jeg er stadig i tvivl om, man godt må lave tema over sine børns navne, men undskylder mig som regel med, at jeg altså har været fucked up på amme-hormoner alle de gange, jeg har skullet vælge navne). I øvrigt gad jeg godt, min blog handlede mindre om mine børn. At jeg vidste hvor lande som Aserbadjan rent faktisk lå og kunne fortælle jer lidt mere om, hvordan de går og har det. Men det aner jeg ikke en skid om. Forestiller mig jeg sætter mig ind i den slags, når børnene er større og jeg ikke mere skal have skænderier med Smukke Allan om hvem, der har været oppe flest gange sidste nat, altid skal vaske den store gryde op eller har smurt flest madpakker siden januar - og derfor har gjort sig fortjent til at bestemme over fjernbetjeningen resten af året.