Uppsala

Længe havde vi talt om at skulle besøge Uppsala, som er kendt for mange ting, Bl.a med nordens største domkirke, men også Carl von Linné. En søndag i ferien, blev dagen hvor vi tog derop.

Og det var absolut turen værd, en smuk gammel by med en bymidte, men først et besøg i Linnés have. Carl von Linné kategoriserede planter og dyr, og hed oprindeligt Carl Linnæus, men blev adlet og deraf von Linné.
Hvis du er den mindste smule til have/planter, er hans have en besøg værd.

Er du slet ikke  til sådan noget, så skal du bare gå videre til de andre smukke ting der er at se i Uppsala, og indmellem sætte dig  på en af de hyggelige caféer der findes.

Udover Linnés have, fik vi også besøgt Domkirken, en storslået bygning, og slottet som ligger og troner lyserødt over byen.

Tilsidst sluttede vi af med noget mesterskab i Petanque/Boule, det var vist de afgørende runder vi kom til.

Her er et udpluk af fotos fra byen:

Indgang til Linnés have

Tobaksplante

Tomater så små som perler

Dansk kørvel blev også kategoriseret

En mean motherfucker af en fennikel

Meget fin og smart måde de bandt deres planter op på.

I kasserne havde Linné aber, de havde en kæde på, som var lang til at de kunne kravle op og ned

Domkirken er synlig over hele byen

Det lyserøde slot

En del af botanisk have, med orangeriet i baggrunden. Det var her boule-mesterskabet udspillede sig

Gårdhave ved orangeriet

2 thoughts on “Uppsala

  1. hillyand siger:

    det ser rigtig dejlig ud, den have kunne jeg godt tænke mig at opleve. Er der åben hele året ? ja også byen.

  2. Camilla siger:

    Haven er nok åben hele året rundt, men nok mest interessant forår/sommer

Skriv et svar

Isabella Löwengrip

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Att vara någons fru

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

LeavingWoman

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Blogsbjerg

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

CAKIES

Redigeret hverdag, om en dansk familie, bosat nord for Stockholm - og hvad det kan bringe med sig!

Marens Blog

Jeg er 37, bor i København, taler jysk og er en slags forfatter. Og så er jeg mor til Kamille på 7, Mynte My på 4 og Anemone på 2. (Jeg er stadig i tvivl om, man godt må lave tema over sine børns navne, men undskylder mig som regel med, at jeg altså har været fucked up på amme-hormoner alle de gange, jeg har skullet vælge navne). I øvrigt gad jeg godt, min blog handlede mindre om mine børn. At jeg vidste hvor lande som Aserbadjan rent faktisk lå og kunne fortælle jer lidt mere om, hvordan de går og har det. Men det aner jeg ikke en skid om. Forestiller mig jeg sætter mig ind i den slags, når børnene er større og jeg ikke mere skal have skænderier med Smukke Allan om hvem, der har været oppe flest gange sidste nat, altid skal vaske den store gryde op eller har smurt flest madpakker siden januar - og derfor har gjort sig fortjent til at bestemme over fjernbetjeningen resten af året.